Waxholmsbolaget

Nästa: modernt transportsystem.  

Bakgrund

Waxholmsbolaget är en viktig del av Stockholms kollektivtrafik. Stockholmsregionen består till stor del av öar och Waxholmsbolaget knyter ihop många av dessa. Men de hade börjat uppfattas som en aktör som kör turistbåtar, snarare än det moderna transportföretag de är. Inte bra. 

Utmaning

En ny varumärkesplattform och ny identitet för att klargöra vilka Waxholmsbolaget faktiskt är – ett modernt transportföretag med en unik historia. 

Insikt

Arv är positivt. De vita båtarna, de svarta skorstenarna och den blågula Waxholmsflaggan är ikoniska. Vi ville bevara arvet men sätta det i en mindre museal, mer modern kontext. 

Strategi

Från skärgårdsutflykt till vardagspendlande. Tänk ett modernt, fullt fungerande transportsystem – typ tunnelbana. Fast på vatten. 

Resultat

En enklare, tydligare identitet med mindre fokus på historia och mer betoning på modern kollektivtrafik. Ett designsystem med plats för reseinformation, kartor, skyltar och allt annat som behövs för att hjälpa passagerare att ta sig från A till B. Dags för avgång! 

More work

Zeta
OKQ8
Swish
Risenta

Kontakta oss

Business enquiries

  • Bjarne Otterdahl

    +46 707 56 32 44
    bjarne@identityworks.se

  • Anette Brolin Berg

    +46 707 92 80 10
    anette@identityworks.se

  • Marie Rudolphie

    +46 703 15 98 26
    marie@identityworks.se

Recruitment

  • Scott Claridge

    +46 761 99 44 84
    scott.claridge@identityworks.se