Swish

Ny tjänst.

Ny teknologi.

Ny identitet.

Bakgrund

Sex svenska storbanker i ett unikt samarbete. Höga ambitioner om att sätta en ny standard för mobila betalningar. 

Utmaning

Vad behöver du när du ska lansera en helt ny tjänst med helt ny teknologi, som sex konkurrerande banker ska samsas om? Du behöver en rejäl dos kreativ branding. Närmare bestämt: varumärkesplattform, namngivning, visuell identitet, mobil-/webbdesign och en verktygslåda för kommunikation. 

Insikt

Tekniskt avancerade tjänster måste paketeras så att de blir mänskliga och tillgängliga. Vi ville inte göra en leksak för tekniknördar; vi ville göra en vardagstjänst för alla. 

Strategi

En identitet och logotyp som är så mångsidig att varje bank kan göra Swish till en del av sitt utbud, utan att det känns malplacerat. 

 Resultat

En verktygslåda som innehåller ett mänskligt bildspråk, flexibla färgpaletter, typografi, grafiska mönster och designsystem. Swish lanserades hösten 2012 och blev en omedelbar succé. Idag är det en självklar del av folks vardag. Lanseringswebben nominerades till Svenska Designpriset. 

More work

Länsförsäkringar
Primus
Spotify
Arla Brand World

Kontakta oss

Business enquiries

  • Bjarne Otterdahl

    +46 707 56 32 44
    bjarne@identityworks.se

  • Anette Brolin Berg

    +46 707 92 80 10
    anette@identityworks.se

  • Marie Rudolphie

    +46 703 15 98 26
    marie@identityworks.se

Recruitment

  • Scott Claridge

    +46 761 99 44 84
    scott.claridge@identityworks.se